Disse bildene er ikke ment som noen riktig eller eneste måte å lage kanonafutasje på, men er bare som en mulig løsning. Fotoene er fra en rappert jeg har laget. Det er også noen bilder fra originale rapperter som viser hvordan ting ble løst på slutten av 1700 tallet. Det kan være at noen av disse kan være til hjelp under produksjon av lignende løsninger. Det gjelder vel egentlig å gjøre det så enkelt som mulig, Alle detaljene er ikke nødvendig på en liten modell, men flott hvis en har tid og mulighet. Skulle du ha noen spørsmål angående slikt arbeid, eller trenger tegninger så send meg en mail. |
Nagler |
Bruk for eksempel rustfrie stjerneskruer som har et hode som ligner naglene. Slip av hodene med en håndslipemaskin, men bare slik at de ikke er glatte og perfekt runde. Prøv å etterligne klinkede nagler. Ikke overdriv slipingen, da skruene må virke like bra som før. Monter skruene, og sparkl igjenn alle stjernesporene med stålplast. Slip stålplasten ned til det bare ligger igjen i stjernen, mal over. Hvis beslagene skal avmonteres senere er det bare å varme litt på skruen, og fjerne stålplasten i sporet. Nagler? Bruk for eksempel rustfrie stjerneskruer som har et hode som ligner naglene. Slip av hodene med en håndslipemaskin, men bare slik at de ikke er glatte og perfekt runde. Prøv å etterligne klinkede nagler. Ikke overdriv slipingen, da skruene må virke like bra som før. Monter skruene, og sparkl igjenn alle stjernene med stålplast. Slip stålplasten ned til det bare ligger igjenn i stjernen, mal over. Hvis beslagene skal avmonteres senere er det bare å varme litt på skruen, og fjerne stålplasten i sporet. Nagler? Bruk for eksempel rustfrie stjerneskruer som har et hode som ligner naglene. Slip av hodene med en håndslipemaskin, men bare slik at de ikke er glatte og perfekt runde. Prøv å etterligne klinkede nagler. Ikke overdriv slipingen, da skruene må virke like bra som før. Monter skruene, og sparkl igjenn alle stjernene med stålplast. Slip stålplasten ned til det bare ligger igjenn i stjernen, mal over. Hvis beslagene skal avmonteres senere er det bare å varme litt på skruen, og fjerne stålplasten i sporet. |
Vangenes sammensetting | Vangenes tykkelse er vanligvis litt under eller lik diameteren på løpet (boringen) Brystet og støtteriglen (Røstingen) bak skal felles inn i vangene med halve tykkelsen og boltes med to stenger hver. Dette er ikke nødvendig på mindre modeller. |
Vangenes vinkler | Vangene på raperter er aldri vinkelrette, de skal helle innover mot kanonen. langsetter skal de følge kanonens konus. På raperter etter 1800 er alle kantene/hjørnene skal være falset i 45 grader. Dette gjøres lett med en håndfres med kulelagerfres i 45grader. |
Innfelling av tapper med beslag | I og med at kanonen ikke blir liggende vinkelrett på vangene, verken den ene eller andre veien, så lønner det seg å bruke følgende framgangsmetode: Etter at vangene er satt sammen med de tverrgående akslene så legg kanonen oppe på vangen og merk av vinkler og dybdene på inn og utside. Tapp dekselet og eventuelt jernbeslaget under tappen laget enklest med ferdig skårete plater og et rør av samme diameter som tappen, som kappes på midten. For å få de til å passe kan det lønne seg å felle inn platestykkene på vangene først. deretter sette rørene på tappene, og felle tappene ned til riktig dybde. En kan da sveise delene sammen, når de ligger på sin plass. Lignende måte brukes for tapp dekselet. På mindre modeller kan en bruke jernblikk som bøyes til de passer. Gi meg en tilbakemelding om du ønsker tegninger. Det er viktig at du dobbeltsjekker alle mål på kanonen, at de faktisk stemmer med tegningen. Det har nemlig hendt at jeg har klart å skalere feil, uten at jeg har merket det. Dette skjer fordi jeg ikke har egentlige mål, men alle delene er trinnløst skalerbare i forhold til hverandre. Forøvrig så er det greit å sjekke regelverket for kanon raperter som ligger her: http://www.arkeliet.no/cannons/rapert_names_measure.htm |
Bilder av original rapperter. Det er disse man prøver å komme i nærheten av. |
Rappert som finnes på marinemuseet i Horten Malt i originalfargene som er Sinober og gult Noen hadde cromgult andre lys oker.+ |
|
Merk hvordan vangene er montert på skrå opp mot tappene | Rappert som finnes på Tøyhusmuseet i København | |
Detalje bilde av tappdekselet på en rappert som finnes på Tøyhusmuseet i København | Detalje bilde av hjulaksel og luntestikke på en rappert som finnes på Tøyhusmuseet i København | |
Når en stiller opp på denne måten får man forskjellen mellom for og bak, som gir bredden på konusen som hjulaksene skal settes på. i tillegg må man ta hensyn til at vangene skal stå på skrå, dette kan gjøres etter øyemål når alt settes på en plan overflate. Det kan være en ide å skrå kutte undersiden av vangene på forhånd. | ||
Oppsett | Oppsett ovenfra Regelen her er at vangene skal ligge så nærme kanonrøret som mulig, og følge konusen på kanonen slik at vangene er paralelle med hver side av kanonen. | |
Oppsett bakfra | Oppsett forfra Her kan en måle seg til den egentlige størrelsen og konusen på brystet. Brystet er en av de vanskligste tilpassningene, og er ganske vesentlig for hvordan resultatet blir. | |
Oppmerking av vangene for tapper og hjulaksler. Det vesentlige her er å finne ut hvor bred rapperten blir ved tappene og i bakkant. | Merking av aksellengden som skal stikke ut på hver side. Pass på at det blir likt og nok lengde på begge sider. e. | |
Merk også hjulaksene med hvilken side som skal opp og fram, da er det enklere å teste uthuggingen sener | Ved å sette en kile i mellom vangene i bakkant kan en justere bredden, slik at den blir lik forskjellen mellom foran og bak på vangene. | |
Merking av foraksel Det som er viktig her er at når akselen er montert så SKAL hjulet være innefor forkanten av vangene. Dette er for at hjulene ikke skal kunne bli skadet når kanonen støter mot f.eks. skutesiden. | Merking av bakaksel | |
Uthugging til hjulaksel På denne måten kan en kutte begge vangene i ett og få de så rette som mulig. Det er faktisk ganske vansklig å få alle de fire aksel punktene så like at alle fire hjulene står på bakken samtidig. Godt råd her er å ikke ta full dybde med en gang, og prøve ofte. | Merking av tappleie, pass på at kanonen ligger på rett sted. Det vil si at bakkanten på kanonen er rett innen for der hvor vangene slutter | |
Oppsett for boring til bolt for festet av brystet gjøres etter at brystet er montert i mellom vangene. Brystet skal egentlig felles inn i vangene med den halve tykkelsen av vangen. Dette er ikke nødvendig annet enn på full skala modeller. | Boring av hull til brystbolten | |
Brystet ferdig montert | Metode for å gjøre akselen rund Merk av senter på enden av akselen, bruk en passer eller selve hjulet for å merke av sirkelen som skal være igjenn. Merk også med en vinkel rundt hele akselen der hvor hjulet skal stoppe i mot. | |
Utsaging av den runde delen på hjulakselen | Filing av hjulaksel til 8 kant. Når åttekanten er rett og alle flater er like brede, så files hjørnene av slik at det blir en 16 kantet aksel. | |
Avrunding av hjulakselen med grovt sandpapir | Pass på å test ofte, slik at du ikke får for skranglete hjul | |
Avretting av anlegg for hjulet på akselen | Ferdig montert bakaksel | |
Uthugging av tappleie Det lønner seg å gjøre dette etter at hjulene og brystet er på plass, da det er letter å sjekke om kanonene passer i utsparingen. Regelen her er at tappene skal felles 2/3 av diameteren ned i treverket. | Uthugging av tappleie | |
På grunn av at kanonen er utstyrt med tappskiver, som sitter vinkelrett på, så må det tas av litt ekstra på innsiden foran. | Hjulakselen ferdig | |
Tilbake til praktisk kanon siden | side 1 side 2 | Neste side |