|
Bilder av original rapperter. Det er disse man
prøver å komme i nærheten av. |
Rappert som finnes på marinemuseet i Horten |
Merk hvordan vangene er montert på skrå opp mot tappene |
Rappert som finnes på
Tøyhusmuseet i København |
Detalje bilde av tappdekselet på en rappert som finnes på Tøyhusmuseet
i København |
Detalje bilde av hjulaksel og luntestikke på en rappert som finnes på
Tøyhusmuseet i København |
Når en stiller opp på denne måten
får man forskjellen mellom for og bak, som gir bredden på konusen
som hjulaksene skal settes på. i tillegg må man ta hensyn til
at vangene skal stå på skrå, dette kan gjøres etter
øyemål når alt settes på en plan overflate. Det
kan være en ide å skrå kutte undersiden av vangene på
forhånd. |
Oppsett |
Oppsett ovenfra Regelen her er at vangene skal ligge så
nærme kanonrøret som mulig, og følge konusen på
kanonen slik at vangene er paralelle med hver side av kanonen. |
Oppsett bakfra |
Oppsett forfra Her kan en måle seg til den egentlige størrelsen
og konusen på brystet. Brystet er en av de vanskligste tilpassningene,
og er ganske vesentlig for hvordan resultatet blir. |
Oppmerking av vangene for tapper og hjulaksler.
Det vesentlige her er å finne ut hvor bred rapperten blir ved tappene
og i bakkant. |
Merking av aksellengden som skal stikke ut på hver side. Pass på at det
blir likt og nok lengde på begge sider. e. |
Merk også hjulaksene med hvilken side som skal opp og fram, da er
det enklere å teste uthuggingen sener |
Ved å sette en kile i mellom vangene i bakkant kan en justere bredden,
slik at den blir lik forskjellen mellom foran og bak på vangene. |
Merking av foraksel Det som er viktig her er at når akselen er
montert så SKAL hjulet være innefor forkanten av vangene. Dette
er for at hjulene ikke skal kunne bli skadet når kanonen støter
mot f.eks. skutesiden. |
Merking
av bakaksel |
Uthugging til hjulaksel På denne måten kan en kutte begge
vangene i ett og få de så rette som mulig. Det er faktisk ganske
vansklig å få alle de fire aksel punktene så like at alle
fire hjulene står på bakken samtidig. Godt råd her er
å ikke ta full dybde med en gang, og prøve ofte. |
Merking av tappleie, pass på at kanonen ligger på rett sted. Det vil si
at bakkanten på kanonen er rett innen for der hvor vangene slutter
|
|
|
Oppsett for boring til bolt for festet av brystet gjøres etter
at brystet er montert i mellom vangene. Brystet skal egentlig felles inn
i vangene med den halve tykkelsen av vangen. Dette er ikke nødvendig
annet enn på full skala modeller. |
Boring av hull til brystbolten |
Brystet ferdig montert |
Metode for å gjøre akselen
rund Merk av senter på enden av akselen, bruk en passer eller
selve hjulet for å merke av sirkelen som skal være igjenn.
Merk også med en vinkel rundt hele akselen der hvor hjulet skal
stoppe i mot. |
Utsaging av den runde delen på hjulakselen |
Filing av hjulaksel til 8 kant. Når åttekanten er rett og
alle flater er like brede, så files hjørnene av slik at det
blir en 16 kantet aksel. |
Avrunding av hjulakselen med grovt sandpapir |
Pass på å test ofte, slik at du ikke får for skranglete hjul |
Avretting av anlegg for hjulet på akselen |
Ferdig montert bakaksel |
Uthugging av tappleie Det lønner seg å gjøre dette
etter at hjulene og brystet er på plass, da det er letter å
sjekke om kanonene passer i utsparingen. Regelen her er at tappene skal
felles 2/3 av diameteren ned i treverket. |
Uthugging av tappleie |
På grunn av at kanonen er utstyrt med tappskiver, som sitter vinkelrett
på, så må det tas av litt ekstra på innsiden foran. |
Hjulakselen
ferdig |
Tilbake til praktisk kanon siden |
side 1 side
2 |
Neste
side |