|
Merking av boltlengdene | ||
Sliping av kilebolten for å fjærne gjengene | Tilbøying av kilebolten steg 1 | |
Tilbøying av kilebolten steg 2 | Tilsvarende for å lage tappdekselhengslet | |
Boltene klare til montering | Boring av hull til tappdekselboltene | |
Merker av hvor det skal bores ned for enden av hengselstangen. | Merking for nedfellingen av kilebolten, slik at den ikke roterer | |
Kilebolten ferdig nedfelt. | 1181842_img | |
En metode å lage beslagene på | 1181860_img | |
1181862_img | ||
1181853_img | Luntestikker til hjulene | |
Sjekker lengden som luntestikken skal ha. | ||
tappdeksel_1 Lages av en plate eller flatjern. På denne modellen har den en tykkelse på 2,5mm | tappdeksel_2 | |
tappdeksel_3 Lage hengsel endene ved å banke platen rundt en bolt på en 5-6mm i skruestikken. | tappdeksel_4 Når en har bøyd den over, så løsnes den og roterer slik at man tilslutt har et rør i enden. Bolten tas ut for senere bruk. | |
tappdeksel_5 Sag ut til hengselbolten i midten av røret og monter akselbolten. Den kan med fordel klinkes i begge ender. | tappdeksel_6 Marker hvor buen skal starte, set den i skruestikken ostart bretten i 90 grader, bøy så tilbake til en har ca dybden til tappen,, prøv ofte! | |
tappdeksel_7 | tappdeksel_8 Ferdig, her er enden også rullet opp | |
Nesten ferdig! mangler bare noen montering av beslag. Malt i originalfargene som er Sinober (Jotun har den) og gult, de såkalte kongelige Oldenborgske farger. Noen hadde cromgult andre lys oker. |
||
Forrige side | side 1 side 2 | Tilbake til praktisk kanon siden |